De geur van suddervlees, appelmoes, aardappels en spruitjes zweeft door het huis.
Alles pruttelt, suddert of koelt af.
Boven de pannen peins ik, ga na of ik alles heb voor het kerstdiner.
Ik blijf het gevoel houden dat er iets ontbreekt, maar wat?
Ik kom er niet op.
Jas, tas, portemonnee.
Een uur voor sluitingstijd is de supermarkt bijna leeg, zowel de gangen als de schappen.
Iedereen heeft zijn kerstboodschappen natuurlijk al lang binnen.
Ik drentel, kijk rond, tot mijn benen koers zetten naar de diepvrieskasten.
Daar besef ik wat ik zoek: Viennetta!
Helaas, ook dat schap is leeg.
Jammer.
Dan maar stracciatella-ijs.
De kerstgasten genieten van suddervlees, appelmoes, spruitjespuree.
Nog ruimte voor een dessert?
Ja, dat willen ze wel.
Ik vertel over mijn impulsieve gang naar de supermarkt gisteren en dat ik pas voor het ijsvak besefte wat ik zocht: Viennetta.
Zoon grinnikt: ‘Ja, dat had je vroeger ook altijd met kerst, lekker was dat.’
Echt?
Ik graaf in mijn herinnering tot ik het weer weet: in de jaren tachtig was kerst geen kerst zonder Viennetta.
Maar dat is veertig jaar geleden!
Daarna zijn er vele kerstdiners met andere desserts geëindigd.
Hoe kan het dat ik nu ineens weer beslist Viennetta moest hebben?
En dan hebben we het over marketing en over rechtstreekse en subliminale reclameboodschappen die zich in je onderbewustzijn vastzetten.
Zoon zoekt het op: Ola produceert nog steeds Viennetta en de verkoopcijfers blijven al tientallen jaren onverminderd torenhoog.
Zo hoog dat reclame niet meer nodig is want de reclame uit de jaren tachtig (van het aansnijden van een Viennetta en het geluid van het kraken van het chocoladelaagje, dat overigens bestond uit niet meer dan cacaofantasie) heeft zich, kennelijk voorgoed, vastgezet in het onderbewustzijn van vele generaties veertigplussers.
En daarom staan oudere vrouwen op de dag voor kerst voor lege ijsvakken te hunkeren naar uitverkochte Viennetta’s.
Het stracciatella-ijs was best lekker.
Maar toch …
Okee ik ga die dus vandaag kopen. Als rechtgeaarde gehersenspoelde 40 plusser
👏 ja zo werkt dat 😉🤣
O, ik zie je staan voor die koelkast. Die blik in je ogen! Beetje glazig maar ook hulpeloos. En dan dat resolute rechtstrekken van de rug en de graai tussen de koele dozen, prachtig. Mooi beeldend beschreven!
Liefs Aaltje
😆 haha, en dat zeg je ook zo beeldend dat ik mezelf daar zie staan 😉😊❤️
Prachtig, wij houden van slagroom met advocaat en veel slagroom 😉
😋 jammie, óók vreselijk lekker 🤤😉🤣
Hm, ik ga straks boodschappen doen. We krijgen twee eters. Ik koop bijna nooit ijs, maar wat denk je dat ik onderaan het lijstje had geschreven? Juist, ijs! Grappig!
Misschien wordt het nu zelfs wel Viennetta!
Haha 😂, zo werkt het dus. Maar echt, stracciatella is ook lekker, of Malaga 😋🤣
Nee, je hebt me geïndoctrineerd 🤣
Tsss,🤣 en ‘t is niet dat Ola mij sponsort 😂🤣
🤣🤣 Weet je het zeker? Kom ik bij de ijsafdeling, ligt er nog precies één pak Viennetta. Helemaal opengescheurd! Ik zag jou meteen voor me, wild ruziemakend met een andere klant, om het uiteindelijk toch te laten liggen. 🤣
Ik heb het ook laten liggen. Het zag er niet uit!
🤣😂🤣😂,ik lig dubbel 🤣😂
🤣🤣🤣